Wednesday, February 8, 2012

Indonesia [ day 2 ]

Day 2 ni, aku dengan Shima dua-dua bangun awal. 5.30 pagi jam Malaysia dah bangun dah. Perh ! Bukan apa, Shima tu yang liat nak bangun. Bajet 2 jam setengah awal ni sempat la dia nak mengeliat -..-

Dah siap awal, kami pun keluar la awal. Photoshoot ja kerja. Huhu. Tengok-tengok orang lain pun dah siap. Semua pakat muka lapar.

Time ambil gambar ni, jam tak sampai pukul 7 lagi.

Dalam pukul 8 pagi, bas sampai. Kitorang berangkat pergi jeti plak. Kat sini kitorang naik bot nak pergi Pulau Samorsir. Pulau Samorsir ni timbul dekat tengah-tengah Danau Toba.  Danau Toba ni sebenarnya terhasil lepas letusan gunung berapi beratus tahun lepas. Dia ambil masa 700 tahun untuk penuhkan tasik ni dengan air hujan and air dalam bumi. Keluasan Danau Toba ni melebihi keluasan Singapore. *dah boleh jadi cikgu sejarah dah -..-

A untuk Annuar :) Tiap saat aku ingat kat hubby. Huhu. Nak ja bawa hubby datang sini sama. Boleh lawan 2 couple yang tengah honeymoon dalam group aku tu.

2 ekor ni memang tak boleh berenggang pun. Sebab dua-dua gila kamera. Hihi.

Ni resort-resort kat Pulau Samorsir. Cantik-cantik. Harga pun mesti cantik -..- Nak honeymoon sesuai la. Sebab gila sunyi.

Adik aku sampai terlentok dah tu. Kalau bot break, mesti dia terlentang ke depan. Hahaha.

Masa perjalanan pergi ni, ada la 3 orang budak laki tetiba ja menyanyi kat depan. Sedap la pulak dapat kat depa. Takda la sunyi sangat. Ni apa satu lagu pun bot ni tak pasang. Huhu. Dah la setengah jam lebih dalam bot. Tapi budak-budak ni tak menyanyi free. Hehe.

Tempat first kitorang sampai, Huta Siallagan. Sebelum nak masuk tempat ni, tourist guide kitorang dah pesan, jangan tengok kiri kanan.

Sebab ni la kitorang tak boleh tengok kiri kanan. Sebab ada jualan. Once korang tengok, orang-orang Batak ni akan tarik korang and paksa korang beli.

Huta Siallagan. Kat area masuk ni ada 7 jenis rumah traditional contoh.

Ni salah satu dia. Can see, but cannot touch. Dia memang bagi masuk, tapi baik tak payah. Sebab yang bawah tu adalah kandang babi. Hahaha. Mula-mula aku tak tau kata tu kandang babi. Tapi mama aku la marah aku bila aku nak masuk. Baru dia bagitau tu kandang babi. Haha. Besar mana la babi diorang ni ye :p Tengok lubang tu pun muat je untuk aku seludup masuk.

Lepas sini, kitorang jalan depan sikit, ada tempat pancung kepala.

Ni bukan tourist guide aku. Dia tourist guide group bas lain. Tapi dia duk buat demo kat depan tu, aku tengok jela.

Ni la tempat pemancungan tu. Ada cerita dia. Tapi malas nak taip.

Masa nak keluar tu, kena lalu tempat jualan diorang plak -..- Aku cukup pantang kalau ada orang tarik-tarik baju, paksa-paksa aku suruh beli barang dia. Haih ! Kalau bangsa sendiri, dah lama aku ringan mulut nak tembak.

Abang aku kena mengorat. Terpaksa jalan jauh-jauh dari minah Batak. Haha.

Lepas tempat ni, kitorang naik bot balik. Pergi Perlabuhan Wisata. Kat sini ada makan diraja kerajaan apa ntah. Lupa :p

Sebelum nak masuk sini, semua orang kena beratur and ambil batak ni. Then pakai. Ni lebih kurang macam adab nak masuk makam diorang la. Kalau tak pakai, tak boleh masuk. Tapi pakai batak ni rasa semua pakai kena badi tau. Malam tu semua pakai meracau. Abah aku cerita, malam lepas pakai ni, mama aku meracau gawang-gawang tangan macam nak ambil something. Anak Cikgu Zu yang setahun 2 bulan tu pun sama. Takut (T.T)

Lepas keluar dari Pulau Samorsir ni, kitorang berambus dah pergi tengok air terjun Danau Toba. Masa dekat sini aku buka contact lens dah. Sebab bajet nak tidur 2 jam dalam bas nanti. Haha. 5/6 jam kot baru nak sampai Medan.

Credit to abah :)

Sementara nak sampai Medan, kitorang stop separuh jalan. Singgah kolam air panas.

Kat sini sorang pun tak mandi even tourist guide tu bagi ja masa untuk mandi. Cuma abah dengan pak ngah la rendam kaki. Semalam semua pakai gatai kaki ouh. Huhu.

Kat luar pintu gerbang tu ada gerai buah. Semuanya fresh gila :D

Lepas lepak air panas, beli buah segala, kitorang pun check in ja. Dah lemau dah masing-masing. Huhu. Penat gila kot. Even duduk dalam bas ja banyak -..-

Suhu kat sini kalah suhu Cameron Highland. So hotel dia memang takda air cond. Yang ada, selimut tebal 3 lapis.