Sunday, June 5, 2011

first time naik tu

Ni kisah budak baru belajar. Please don't blame on me. Hahak.


Story line ni pasai kitorang adik beradik yang baru belajar cara-cara nak naik flight. Dia ada dua tau. International dengan domestic. Yang ni story jilid international. Kena pakai paspod yang sure nya.


Kitorang naik flight kali ni sebab parents kitorang bawa pergi Indonesia 1-4 Jun hari tu. Story dia, lain kali cerita.


**********************************


Mula-mula.. booking tiket online dulu. Hehe. Bila sampai airport, first sekali kena scan bagasi.






Lepas tu, kena check tiket dekat mesin dia. Check la sama ada korang betul-betul dah booking or tak. Kalau dah siap, print tiket tu.





Lepas dah ada tiket, pergi kat kaunter untuk simpan beg dalam perut kapal terbang. Bila dah siap, korang masuk ja kat ruang menunggu. Tapi once you enter, korang memang dah tak boleh keluar. And before tu paspod korang akan di check. Body korang pun akan di check. Sekali dengan barang-barang yang korang nak bawa naik kapal terbang sekali. Lepas je semua tu, selesai dah.





Just tunggu untuk dipanggil ja bila flight dah ready. And Air Asia memang selalu delay. 




Kalau korang nak pergi oversea, korang kena ambil kad yang pramugari bagi kat dalam flight nanti. And korang kena isi form dia sebab nanti kat sana, kastam diorang akan check. Hanya masa nak pergi. Masa nak balik Malaysia nanti tak payah la.




Bila dah landing kat sana, kastam sana akan check paspod and kad korang tu. Lepas tu akan ada body check ngan check barang-barang yang ada kat korang time tu.

Last sekali, korang pergi ja ambil bagasi korang.




Siap. Papai !




2 comments:

nabn said...

sy blog kamu.. :)

Unknown said...

like tutorial naik flight.. bagusss.. hihi.. btw, name kite same.. :) do visit my blog oso..