Thursday, September 12, 2013

Bella major operation

Orang kata kalau takda ilmu hidup ni jadi serba tak lengkap. Selalu rasa kekurangan, rasa tak puas. Tak kira la ilmu tentang apa pun. Orang kata, pengalaman tu guru yang the best. Bila ada pengalaman, orang bodoh pun boleh jadi kaya. Apa yang aku merepek ni actually aku nak habaq kata aku tak bodoh la sebab dah pernah ada pengalaman. Haha.

Bella sakit. Aku perasan sejak dari Kedah lagi dia macam ada satu hari tu, dia asyik mengerang ja. Aku tau la beza bunyi kucing gatai dengan kucing sakit mcm mana. Aku tau la beza kucing tonggek miang dengan kucing tonggek buasir macam mana. Tapi teori tanpa praktikal tu tak guna. 

Pendekkan cerita, Bella sakit la. Dari Kedah sampai ke Selangor, Bella ok lagi. Ada lagi nakal-nakal dia. Tapi sejak Tira balik bawa meow dia, dia start moody. Tak nak makan, minum. Asyik tidur ja 24/7. So dekat Bangi, aku bawa la dia pergi Vet Mesra. Dekat dengan Shell. Lepas check, doktor tu kata Bella tak sakit. Suhu normal kononnya. Kakak kaunter tu kata 39.5 tu memang la normal kan. Gila ke apa. Dia boleh bagi multi vitamin je untuk Bella. Fine, im not a doctor. Aku lagi bodoh mungkin -_-"

Doktor tu kata Bella mungkin tengah merajuk sebab kucing Tira banyak sangat sampai 10 ekor. Maybe logik. Sebab tanda kucing merajuk
  1. Tak nak makan
  2. Tidur 24/7
  3. Kencing/berak sepah-sepah secara tiba-tiba
  4. Rosakkan barang
Bella buat yang (1) dengan (2) tu. So mati-mati aku ingat Bella merajuk. So aku pujuk la. Aku ikut semua benda yang ada kat google tu.
  1. Bagi makanan sedap
  2. Belai
  3. Main-main dengan meow tu sampai pengsan
Sebab kalau tak pujuk, nanti dia akan mati atau lari rumah. Pilih antara satu. Haha. Kucing pun tau bunuh diri dengan lari rumah :p

Tapi few days lepas tu, ada something keluar dari kemaluan Bella. Lendir putih kuning-kuning. Aku nak cakap benda betul ni. Benda ni kalau tengok, akan nampak macam keputihan yang orang perempuan selalu keluar tu. Tapi FYI, kucing takda keputihan ok.





So aku terus bawa pergi vet yang pernah operate Cumi dulu sebab aku percaya kat doktor tu. Sampai vet, terus dia operate. Dia tak tunggu dah sebab suhu Bella makin naik. Dah 39.7 dah. Cumi mati dulu pun dengan suhu 41. Operate, and settle. Alhamdulillah.

Bella pregnant sebenarnya. Aku pun tak sedar bila dia mengawan sebab aku kurung dia dalam bilik tv ja sepanjang masa. Tapi ada la sekali dua dia terlepas. Bella pregnant and keguguran. Janin dia mati, tapi taknak keluar. So terpaksa la operation kali ni, doktor tu keluarkan semua rahim dia. Rahim dia dah infected.




Nak jaga kucing lepas operated ni, make sure
  1. Kurung dia dalam sangkar
  2. Jauhi pasir. Biar dia berak atas paper takpa. Sebab debu pasir tu boleh buat luka dia kena jangkit kuman
  3. Jangan bagi dia jilat tempat jahit
  4. Usha tempat jahit tu kerap-kerap. Jangan bagi bengkak




Ok, Bella dah sihat. Kbai ! ;)



AkuKata : Mandulkan kucing betina yang sihat maybe dalam RM 180. Bedah kucing yang separa kritikal maybe dalam RM 300. Bedah kucing yang nazak maybe dalam RM 500. Aku dah rasa semuanya. Korang bila lagi ?











No comments: