Wednesday, September 18, 2013

Singapore trip - day 2 (part 1)

Akhirnya kitorang sampai Woodlands, Singapore tepat pukul 7 pagi as mentioned kat atas tiket tu. Pandai KTM bajet :)

Sampai ja sana, terus kitorang isi dokumen perjalanan, check pasport, check barang and cari toilet. Aku duk menahan pundi kencing dari dalam train lagi. Seksa. Tapi nak kencing kat tempat imigresen tu ramai la plak yang beratur. 

Tengah-tengah berjalan nak keluar bangunan tu, tetiba pak cik imigresen tu ramah plak tanya kitorang nak pergi mana. Aku kata la cari toilet and toilet situ penuh. Lepas tu dia suruh pergi shopping complex kat seberang jalan. So kitorang pun pergi la.




Sampai ja sana, nak masuk toilet kena bayar plak. 10 sen dolar. Masa tu aku takda duit syiling. Aku bagi duit kertas, dia tak nak. Dah la duit paling kecik yang aku ada masa tu 10 dolar ja. Sumpah dia tak nak. Dia suruh tukar. Aku malas. Aku ajak Aimi naik bas pergi stesyen MRT terus. Masa nak naik bas tu plak, driver tu marah orang depan aku sebab dia takda duit kecik yang cukup-cukup untuk bayar. Yang kena marah tu pun Malaysian girls jugak. First time maybe. So kitorang tak jadi naik bas, kitorang lintas jalan sekali lagi untuk pergi kedai makan. Terpaksa la beli breakfast T_T



Sini banyak kedai halal. Makanan pun makanan Malaysia. Kuih, mihun goreng, nasi goreng, roti canai, nasi lemak. Macam sedap, tapi tak selera nak makan. Nak toilet T_T

Lepas beli nasi goreng 2.50 dolar Singapore, aku ada la syiling 50 sen dolar. Lepas tu nampak toilet dekat situ. Dia nak 20 sen dolar, aku bayar, aku masuk. Masuk-masuk, terus spoil. Paip takda !!!! T_T

Makan dua mulut, terus tutup and pergi naik bas. Nak tengok kena naik bas apa, pergi tempat apa, tengok ja kat jadual kat situ. Ada ja mentioned. Nak pergi stesyen MRT Woodlands, kena bayar 1.10 dolar sorang. 





Dekat stesyen MRT ni, toilet dia ada paip. Bahagia bebeno. Haha. Sampai sini, stop lama la jugak. Cuci muka bagai. Dah la tak mandi. Lepas ni terus nak pergi Universal Studio. Haha.

Nak ke USS ni senang je. MRT dia sangat la senang nak faham. Just tanya sekali dua ja, lepas tu boleh gerak bebas macam dah expert gila. Konon tu macam tau segala. 



HarbourFront ni la tempat yang nak pergi. 

USS terletak kat Sentosa Island. Nak pergi sana kena naik monorel dari HarbourFront ni. Monorel dia harga 4 dolar sorang. Tiket dia untuk pergi and balik. Beli tiket tu just sekali jela. Beli masa pergi. Masa balik, just beratur untuk naik monorel.



Peta ni boleh minta kat stesyen MRT. Ada peta, ada duit, jalan ..

Dari Woodlands nak pergi HarbourFront, kitorang naik MRT menghala ke Marina Bay, then exchange MRT dekat Dhoby Ghaut. Naik lagi MRT menghala ke HarbourFront. Mean, sekali exchange jela. Sistem MRT sana tak susah nak faham macam sistem Malaysia. Sebab sana just ada MRT ja. Malaysia plak macam-macam ada. Monorel la, putra la, LRT la, KTM la. Bukan nak kondem, tapi nak cakap. Pengetahuan am.



Nak beli tiket :
  1. Pilih lokasi
  2. Pilih jumlah tiket
  3. Bayar
  4. Ambil tiket
  5. Ambil baki (kalau ada)

Sistem tiket dia pun senang nak bawa. Bayar sekali ja untuk pergi satu destinasi even nanti korang akan exchange MRT 4,5 kali sekalipun. Tak payah macam sistem Malaysia. Nak pergi Bukit Bintang dari KTM Sungai Buloh la contohnya. Berapa kali kena naik turun train, berapa kali kena beli tiket, berapa kali kena punch tiket ?

Sampai ja HarbourFront, kitorang punch tiket and keluar. MRT dekat situ macam kat KLCC. Stesyen dalam shopping complex. Untuk naik monorel ni, kena naik tingkat 3. Lepas beli tiket monorel kat mesin tiket, terus ja beratur.

Sampai ja kat Sentosa Island, turun kat first stop. Kat Waterfront station. Lepas tu jumpa la USS tu.




Disebabkan kitorang tak check in hotel lagi, so kitorang terpaksa la usung beg berat. Dah terbongkok-bongkok dah usung. Masa hubby galas beg ni masa nak hantar aku naik KTM kat KL Sentral hari tu, hubby kata beg aku berat. Lepas tu dia tanya aku bawa batu ka. Lepas tu aku kata aku bawa iron. Sumpah aku tak tipu. Aku bawa iron. Haha. Tapi tipu la beg berat sebab iron. Sebab iron tu iron untuk travel. Besar tapak tangan ja and boleh lipat.

Kitorang sewa loker untuk satu hari sebab malas nak usung beg berat. Harga sewa 20 dolar. Masa nak sewa loker ni pun ada problem gak. Mesin ni telan 10 dolar ja. Another 10 dolar dia tak nak sedut. So terpaksa la cari pekerja dia. 

Orang kata "malu bertanya, sesat jalan". Sunggoh aih. Betul.

Dah simpan beg, tiket pun dah ready. Tunggu nak masuk ja. Yang ni, tunggu next entri. Penat dah taip. Nak tidur, esok kelas. Kbai.





No comments: