Saturday, June 11, 2011

situasi biasa Indonesia [ part 1 ]

Aku tak tau Indonesia ni dalam kategori negara membangun or miskin. But, yang sure nya situasi macam kat bawah ni memang normal. And korang boleh nampak diorang ni kat serata tempat. Kadang-kadang tu kesian jugak, tapi nak buat macam mana kan ..

Ini aku cerita part meminta ja. Diorang tak jual pape pun. Just ketuk tingkap, then minta duit. Sepanjang aku kat Indonesia ni, aku tengok tak ramai la yang bagi duit kat diorang ni. Dah la diorang ni berpanas segala. Tapi aku pun tak bagi jugak. Siap lari bagai. Hehe. Aku spesis poket kosong okeh.




Yang dukung-dukung anak ni memang ramai. Tapi diorang bukan dukung macam kita. Diorang buat kantung macam cik kak kat atas tu. Kaya miskin, semua ada kantung tu. Yang bezanya, kantung tu beli kat kedai or buat sendiri.





Try tengok pak cik ni. Terkejut aku weyh. Without hands and legs. Aku heran, macam mana dia bergerak .. Huhu. Aku tangkap gambar dia ni masa aku dalam bas. On the way nak pergi kolam air panas.




Ini plak, aku jumpa masa on the way nak pergi Jakarta masa hari kedua. Dekat belakang dia tu actually ada sorang budak perempuan. Bukan atas belakang badan dia. I mean, budak tu duduk atas tembok kat tepi longkang belakang tempat dia seret kaki ni. Aku nak kata dia lumpuh, tak tau la kat dia. Sebab kat Malaysia kalau ada orang seret kaki macam ni, aku suka  anggap dia tipu je - -" 

Maybe sebab tu aku tak layak jadi doktor. Huhuk.




And this guy, i think dia bukan peminta sedekah kot. Dia just lepak betul-betul dekat depan stesyen minyak and buat perangai macam orang mentel.

******************************

AkuKata : Actually, kita patut bersyukur sebab kita ni Malaysian. And orang Indon yang masuk negara kita ni should behave elok-elok sebab diorang dibayar sangat mewah dekat sini, hinggakan diorang mampu buat banglo di Indon lepas balik bekerja dari Malaysia.


2 comments:

AidaN aMoy eTuc said...

same situation to me gak..br balik dr bandung gak, hihihi..btw, sbb malas nak comment byk2, so comment kat cnie je la, mmg nervous bila jmp bakal mak mertua, ketar lutut xingt, hohoho

Unknown said...

haha.. mmg ketar sgt ! :p

nway, thanks sbb baca blog saya :)